Tuesday, October 5, 2010

inai lebih merah


alahai masih lambat lagi seb aku bleh pkai inai...tapi nk juga tulis post ni...sebab tkut lupa...yang ni pun aku baca kat blog b2b yang selamat jadi wifey org....

yang first ni dari Puan T..dia tulis inai tu dia blend ngan kunyit hidup....n gambir skali...nak baca lebih kanjut tekan kat sini...

yang ni aku baca kat sini....baca la perjalanan dia memakai inai sehingga merah...heheheheh

selain tu aku ada juga la baca kat tenet petua2 org dulu2 utk buat inai di jari lebih merah...org tua2 kata klu nak inai tu merah amek daun2 yang kecik2 ..jangan yang besar..tu pati dia dah tak banyak...

tapi ada petua yang lain plak kata pilih daun yang tua2...yang betul2 tua...seb tumbuk atau blend ngan nasi (betul ke ngan nasi ni???ke ngan beras???) n gambir kena buang tetulang dia dulu....lepas dah lumat seb pakai tu perah la skit air limau nipis...
yang ni aku mushkil....mana satu yang betul????daun kecik ke daun tua???klu setahu aku daun inai yang tua semua besar2...so macam ne??

n betul ke org kata klu pakai inai n tak merah tu sebab darah kite ni tak pekat...betul ke???bleh pecaya ke teori ni???

so korang ada cara lain tak utk memerahkan inai????sebab mmg tak mau pkai yang dah siap tu..nak pakai yang daun...mmg dari dulu suka bau inai kat tangan....inai tu macam rawatan kuku yang paling berkesan n murah..just renyah skit...

klu ada cara lain kongsi2 la kat sini....

nice kan????tak oren n tak hitam sangat....

No comments:

Post a Comment

Post a Comment